Ankie Stam: Met drijvende city apps kunnen we functies aan de grote steden toevoegen
By Nicole Verstrepen
Kmo Insider
Innovatie
February.2.2015
In de media wordt de Nederlandse architect en industrieel ontwerper Koen Olthuis wel eens de ‘Drijvende’ in plaats van de ‘Vliegende Hollander’ genoemd. Hij specialiseerde zich in wat hij ‘City Apps’ noemt, drijvende componenten die je als het ware in en uit de stad kan pluggen al naargelang de behoefte. Olthuis gebruikt het water of de rivier in de stad als bouwgrond voor nieuwe functies. “Zo bied ik wereldwijd mogelijkheden om flexibel om te springen met klimaatveranderingen en urbanisatie”, stelt hij. Op kmo-connected diende hij zich te laten vervangen door zijn medewerkster Ankie Stam omdat hij zelf in Dubai was voor de bespreking van een nieuw project. Ja, zijn projecten zijn erg leuk voor mensen die centen hebben, maar ze bieden ook uitkomst voor ‘s werelds arme sloppenwijken.
Met de presentatie toonde Ankie Stam hoe we onze steden kunnen verbeteren.
Ankie Stam: “Woningen bouwen die vijftig tot zeventig jaar moeten meegaan is een statische gedachte. Vandaag verandert onze wereld veel sneller. Er zijn sociale veranderingen, met gezinnen die snel van samenstelling veranderen en veel eenoudergezinnen, maar ook politieke veranderingen met het vallen van de Berlijnse muur bijvoorbeeld, wat een impact heeft gehad op de stad. Maar de veranderingen die op dit moment de grootste druk leggen op onze steden zijn de klimaatveranderingen en de urbanisatie. Het is nodig dat steden zich aanpassen en flexibeler worden.”
Volgens Koen Olthuis is het fout om te denken dat de stad volgebouwd is.
Ankie Stam: “Honderd jaar geleden dachten we ook dat de stad vol was tot Otis de lift uitvond. In een keer konden we in de lucht bouwen. In de lucht kunnen wij vandaag geen ruimte meer vinden, maar wel in het water. De grote wereldsteden bestaan voor een groot gedeelte uit water. Met funderingen van piepschuim en beton kunnen we grote platformen maken, hele stadsdelen of, city apps, zoals bijvoorbeeld een drijvende parkeertoren. Deze drijvende functies kan je in en uit de stad pluggen al naargelang de behoefte.”
De deelnemers aan kmo-connected kregen vervolgens verschillende ontwerpen van Koen Olthuis en zijn architectenbedrijf waterstudio.nl te zien.
Een cruiseterminal voor Dubai
Voor Dubai heeft Koen Olthuis een cruiseterminal ontworpen.
Ankie Stam: “We hadden de cruiseterminal eerst getekend op 300x300x300 meter, maar toen we bij onze klant kwamen, stonden we na vijf minuten terug buiten. Of we hem op 700x700x700 meter konden ontwerpen. Dit vormde voor de ingenieurs geen probleem, integendeel, want hoe groter je iets maakt op water, hoe stabieler het wordt. Dubai heeft veel kust, meer geen plek waar cruiseschepen kunnen aanmeren. We hebben via de punt een binnenhaven gecreëerd, waarin kleine schepen liggen die de mensen van de cruiseschepen aan land brengen.”
Een internetschooltje voor de sloppenwijk
Koen Olthuis heeft ook city apps bedacht voor sloppenwijken.
Ankie Stam: “Deze city apps, die gebaseerd zijn op standaard zeecontainers, kunnen een belangrijke meerwaarde voor sloppenwijken betekenen als dokterspost, gemeenschapskeuken, internetschooltje,… Vaak zijn sloppenwijken zeer dicht bevolkt en is er geen ruimte over, maar wanneer een sloppenwijk langs een stroom of rivier ligt, bieden de city apps mogelijkheden. Zo hebben we een internetschooltje ontwerpen waar via tablets en schermen leerkrachten vanop afstand les kunnen geven. Deze city apps hebben een fundering bestaande uit gebruikte PET-flessen, ondersteund door een stalen framework. Ze worden in Nederland gebouwd en vervolgens naar de sloppenwijk getransporteerd.”
Drijvend hotel en conferentiecentrum Greenstar,
In januari 2014 tekende Koen Olthuis Greenstar, een drijvend hotel met 800 kamers en conferentiecentrum voor tot 2000 deelnemers op de Malediven.
Ankie Stam: “Hotels hebben over het algemeen om de vijf jaar een opknapbeurt nodig. Dit hotel bestaat uit vijf ‘benen’, maar we creëerden een zesde, zodat er steeds een reserve-exemplaar in het draaidok ligt. Wanneer een poot moet opgeknapt worden, wordt die weggehaald en naar het draaidok gebracht en kan de reservepoot ingeplugd worden zodat het hotel steeds op volle kracht kan werken. Zo één poot kan je vergelijken met een cruiseschip. Een mooi voorbeeld van plug and play.”
Het Greenstar Hotel en Conferentiecentrum ontwierp Koen Olthuis in opdracht van Dutch Docklands, wereldleider in drijvende floating concepten en infrastructuur (FLOAT = Flexible Land On Aquatic Territory). Dutch Docklands is met de regering van de Malediven een joint-venture aangegaan voor een ambitieus masterplan met meer dan 800 hectares aan drijvende projecten, waaronder het Greenstar hotel, 43 drijvende privé-eilandjes in archipelvorm, een drijvend golfterrein waarbij je in tunnels onder water van de ene hole naar de andere wandelt,…
Wat vond u van deze spreker?
Nick Veldeman, Waagnatie Expo & Events
“Ik vond het een fantastische uiteenzetting. Ik heb mij voorgenomen om Koen Olthuis te contacteren, want ik heb al heel lang een idee om iets drijvends op de Schelde te doen en Waterstudio is de firma die dat gaat kunnen realiseren.”
Virginie Frémat, CMS DeBacker
“Het was ongelooflijk om te zien wat er allemaal mogelijk is op architecturaal vlak. Ik had mij nooit kunnen inbeelden dat zulke City Apps bestonden, en blijkbaar worden ze effectief al uitgewerkt. Zeker in die sloppenwijken is dat maatschappelijk gezien schitterend.”
Andrea Sitteur, PostsNL België
“De uiteenzetting was fantastisch en heel inspirerend. Of ik zelf zou investeren in een woning op het water? Voor die sloppenwijken zou ik wel willen doneren, maar puur voor mezelf en de fun? Neen, ik ben niet zo’n fan van water.”
Toby Wauters, Ritmo Interim
“Er is in Antwerpen weinig plaats voor gezinnen. We zouden misschien op de Schelde ook zoiets kunnen doen. De luxueuze toepassingen lijken mij nice to have, maar voor de sloppenwijken, zijn het oplossingen waarbij je met relatief weinig budget veel mensen kan helpen.”
Karel Geerts, Herber Watson N.V.
“Land winnen op het water is voor een stuk de corebusiness van Nederland. De projecten in Dubai draaien om geld en prestige, maar voor de oplossingen voor de sloppenwijken moet ook geld zijn. Waar gaat dat vandaan komen? Het is in elk geval mooi.”